En studie gjennomført i USA i 2017 viste at:
75% av mottakerne av gavekort brukte i gjennomsnitt hele 304 kroner over gavekortbeløpet.
I tillegg viste studien at 44% av mottakerne besøkte butikker de vanligvis ikke ville, etter å ha mottatt et gavekort.
Ved å gjennomføre 8 enkle tips, viser vi deg hvordan du også kan oppnå lik statistikk og øke gavekortsalget ditt:
#1 – Ha flere promoteringer inne i butikken.
Kan kundene enkelt finne gavekortene inne i butikken?
Viser du de frem på flere enn én plass?
Etter å ha besøkt flere hundre virksomheter, blir jeg overrasket over hvor få som har gavekortene sine tydelig fremme.
Alle burde ha en gavekortholder på disken ved kassasystemet.
I hvert fall når man tenker på at en beholder ikke koster mer enn et par hundrelapper. Dette er en investering man fort tjener inn igjen.
En kunde burde aldri trenge å lete eller spørre om butikken selger gavekort.
Da går man for glipp av salg, siden det man ofte ser er det man husker.
Om man har mulighet er det ideelt å promotere gavekortene ved kassepunktet, skilter rundt om i lokalet, i utstillingsvinduet alle andre plasser der det er passende.
Det vil være med å gi kunder en vennlig påminnelse om at dere faktisk, ja, selger gavekort.
Et godt eksempel er Olivia Restaurant, som promoterer gavekortene sine flere steder.
Under ser dere hvordan de bruker et felt i menyen til å promotere sine gavekort:
#2 – Promotere gavekortene i flere kanaler
Å promotere gavekortene inne i butikken er en kjempefin start, men slik markedsføring begrenser seg bare til kunder som allerede er inne i butikken.
Så hva gjør man for å nå alle andre?
En fantastisk måte er en kombinasjon av forskjellige medier, da når man ut til flest mulige potensielle kunder.
Har du godt synlig promotering av gavekort på nettsiden din?
Å legge inn bilder av gavekortet godt synlig på nettsiden og eventuell en knapp i menyen som lar deg bestille, øker henvendelser på kjøp av kort.
Sosiale medier som facebook, instagram, pinterest og twitter er også gode kanaler å promotere i.
Lag kampanjer som ikke bare gir bevissthet til gavekortene, men også hjelper å selge dem.
Eksempler kan være:
- Kjøp en – få avslag på ditt neste kjøp
- Kjøp gavekort som også gir mottakeren prosenter ved bruk
- Hold konkurranser som bidrar til å øke salg av gavekort.
#3 – Vurder designet på gavekortet
Kjøp blir ofte gjort basert på hva vi føler om produktet, både hvordan det appellerer til oss og hvordan det føles å holde i.
Farge, tekstur og design kan derfor enten føre til et salg eller til et tapt salg.
Det samme gjelder ved kjøp av gavekort.
Et gavekort med hvit bakgrunn med ordet “gavekort”, forklarer hva kortet er, men det appellerer ikke til kjøp.
Et kort med matt svart bakgrunn med løkkeskrift i gull gir et eksklusivt inntrykk.
Et kort med far og sønn på fisketur, gir et inntrykk av familie og farsdag.
Et gavekort gir deg mulighet til å være kreativ og unik.
Tilbyr du flere design og unike tilhørende kort, appellerer du til flere og tilbyr noen spesielt.
La gavekort dine være noe folk ettertrakter og ønsker.
#4 – Slå deg sammen med nabobutikkene
Mange store merker som H&M, Spotify, Netflix har gavekortene sine hengende i dagligvarebutikker.
Dette gjør at de kan øke salg og markedsføring av sine gavekort i stor skala.
Det samme kan du, bare i litt mindre skala:
Slå deg sammen med nabobutikkene eller andre virksomheter for å promotere hverandres gavekort.
Enten ved enkel plakat sammen med deres kort, eller gi de noen ferdigfylte gavekort de kan selge for deg og du deres.
Ideelt er det om dere har produkter som passer godt ilag, som en interiørbutikk og en blomsterbutikk for eksempel.
Uansett:
Prøv med en kampanje i lag for å teste vannet, og husk at selv om kortene ikke fører til direkte salg i nabobutikken, kan de føre til at kundene kommer innom deg og når de ser de.
#5 – Tilpass deg alle aldre.
Teknologien gjør at alt blir mer digitalt, og med Apple Pay, Samsung Pay og andre mobile betalingsmåter, forsvinner kort og kontanter mer og mer.
Selv om den nye generasjonen tar i mot disse nye løsningene med åpne armer, er det fortsatt mange som liker best kvitteringene eller plast-gavekortene.
Det vil si:
Man bør tilby de forskjellige gavekortene til de passende kundegruppene:
- Om kunden bare ønsker kvitteringer til å legge sammen med sitt eget kort, tilby det.
- Om kunden ønsker et godt designet plastkort sammen med et gavekortetui, tilby det.
- Om kunden skal gi gavekortet til en som bare benytter mobilen og ikke lommeboken, tilby SMS-gavekort.
Det som er viktig er å promotere at dere har flere alternativer og at kunden selv kan velge.
#6 – Lag kombinasjoner sammen med gavekortet
Ikke alle ønsker å bare gi et gavekort, og ser etter noe å gi sammen med kortet.
Dette er en ypperlig mulighet til å promotere gavekortet på andre måter enn bare ved kassepunktet.
I utstillingen kan du vise en komplett gavepakke.
Ta noe så enkelt som en skjorte og putt et gavekort i brystlommen før farsdag .
Planteredskaper sammen med et gavekort.
Du kan være kreativ og lage kombinasjoner i forskjellige prisklasser.
Uansett:
Husk at hvert av salgene med en vare- og gavekortkombinasjon er med på å øke verdien av salget.
Og kunden får en mer personlig gave å gi.
#7 – Hold en konkurranse
Gavekort er ypperlig som premie i konkurranser.
Ikke bare får du masse oppmerksomhet rundt dine kort, men du vil også kunne samle kundedata, som kan brukes i senere markedsføring.
Husk at 75% av kundene bruker opp til 304 kr over gavekort beløpet.
Om du oppnår samme tall, kan du holde ganske mange konkurranser og fortsatt gå i pluss.
Det er også mulighet til å tjene enda mer per gavekortvinner, ved å følge neste tips.
#8 – Bruk ditt lojalitetsprogram
Har du et lojalitetsprogram og sender nyhetsbrev er det en ypperlig måte å promotere gavekortene.
Om du gir forskjellige kunder rabatter etter oppnådde poeng, kan du kjøre en kampanje der du gir 2x eller 3x på poeng ved kjøp av gavekort.
Om du ikke har et lojalitetsprogram anbefaler jeg deg å starte et med engang.
Det er veldig enkelt og man trenger ingenting ekstra for å komme i gang.
En enkel måte å komme i gang, er å starte med gavekortkundene.
Alt du trenger å gjøre er:
Når kunden kommer for å bruke gavekortet de har fått, spør om de vil bytte kortet inn i et lojalitetskort og få en ekstra rabatt på neste kjøp.
Med tanke på at 44 % av gavekortmottakere vanligvis ikke ville besøkt butikken din, er dette en fantastisk måte til å få de til å komme igjen.
Ytterst få vil takke nei til en slik fordel og de er jo allerede der for å handle med gavekortet.
Om de liker det de kjøper kommer de tilbake, og i hvert fall om de har ubrukte rabatter og kanskje får en påminnelsesmail en uke etter.
Referanse: (2017 Prepaid Consumer Insights Study)
0 kommentarer