Supportspørsmål på betalingsterminal

Supportspørsmål på betalingsterminal.

Har du problemer med din betalingsterminal?

Vi har laget denne guiden for å gjøre det enklere for deg å få løst problemet.

Displayet sier ta ut kort, det skjer ingenting dersom man setter inn eller tar ut kort.

 

Dette skyldes at chipleseren i betalingsterminalen er defekt. Terminalen må byttes.

Ta kontakt med support hos din forhandler av betalingsterminal. Dersom du ikke vet hvem som er din forhandler kan du ta kontakt med vår support vi hjelper deg gjerne.

For at terminalen skal lese kort må man bruke en papirbit bak kortet eller holde kortet på en spesiell måte

Dette skyldes at chipleseren er uslitt.

Denne kan når som helst slutte å fungere. Terminalen må byttes ut.

Ta kontakt med support hos din forhandler av betalingsterminal.

Dersom du ikke vet hvem som er din forhandler kan du ta kontakt med vår support, vi hjelper deg gjerne.

Tæpping/Legge kortet på terminalen/NFC har aldri fungert på terminalen.

Dette må aktiveres av terminalleverandør.

Ta kontakt med support hos din forhandler av betalingsterminal.

Dersom du ikke vet hvem som er din forhandler kan du ta kontakt med vår support, vi hjelper deg gjerne.

Tæpping/Legge kortet på terminalen/NFC slutter plutselig å fungere.

Mest sannsynlig er NFC brikken i betalingsterminalen ødelagt, eller det er feil i oppsettet hos din terminalleverandør.

Ta kontakt med support hos din forhandler av betalingsterminal.

Dersom du ikke vet hvem som er din forhandler kan du ta kontakt med vår support, vi hjelper deg gjerne.

Terminalen lader ikke.

De fleste betalingsterminaler har to måter å lade på:

Dette kan gjøres med en ladebase eller ved å stikke ladekabel rett inn i terminalen.

Vi ser at ladebasene ofte slutter å fungere pga. slitasje eller skader.

Det som vanligvis løser dette, er da å sette ladekabelen rett inn i terminalen.

Hvis du har prøvd dette er batteri eller strømforsyning mest sannsynlig defekt.

Vi har ladekabler, batterier og ladebaser til de fleste modeller på lager. Ta kontakt med oss, vi hjelper deg gjerne.

Det står en feilmelding i display og terminalen kan ikke brukes.

Vanlige feilmeldinger er Security alert, tampered state og initial keys have not been loaded.

Terminalen har enten vært utsatt for søl eller slag og må byttes.

Ta kontakt med support hos din forhandler av betalingsterminal.

Dersom du ikke vet hvem som er din forhandler kan du ta kontakt med vår support, vi hjelper deg gjerne.

Korttypene VISA og MASTERCARD har aldri vært akseptert i terminalen.

For at du skal kunne ta imot disse korttypene må du ha en kortinnløsningsavtale. 

Ta kontakt med oss så hjelper vi deg med dette.

Plutselig så fungerer ikke korttypene VISA og MASTERCARD lenger i terminalen.

Ta kontakt med din kortinnløser for å høre om det er problemer med avtalen.

Hvis du er usikker på hvem som er din leverandør av kortinnløsning så må du høre med daglig leder eller regnskapsfører i deres bedrift.

De vanligste kortinnløserne er Elavon, Swedbank, Nets og Bambora.

Plutselig så fungerer ikke korttypen Bankaxept.

Ta kontakt med Bankaxept for å høre hvorfor dette ikke fungerer. Gjeldende kontaktopplysninger finner du på https://bankaxept.no/

En eller flere av tastene responderer ikke når man trykker på dem.

Denne feilen ser vi oftest i barer eller andre steder hvor terminalene blir utsatt for væskesøl.

Ta en restart av terminalen. Dersom feilen fortsatt er der etter oppstart må den byttes ut.

Ta kontakt med support hos din forhandler av betalingsterminal. Dersom du ikke vet hvem som er din forhandler kan du ta kontakt med vår support, vi hjelper deg gjerne.

Kvitteringen som kommer ut av terminalen er blank. Det er ikke skrift på den.

Mest sannsynlig har du satt i kvitteringsrullen feil vei i printeren.

Hvis du snur rullen og det fortsatt ikke kommer skrift kan det være feil papirtype du har satt i terminalen.

Det er kun thermopapir man kan bruke i betalingsterminalen.

Du kan teste om det er thermopapir ved å gjøre følgende:

Dra din negl eller en annen skarp gjenstand over papiret på begge sider. Dersom det ikke etterlater seg en mørk linje er det ikke termopapir.

Vi har alltid kvitteringsrull på lager dersom du trenger dette.

Dersom du har forsikret deg om at du ha riktig type papir og det fortsatt ikke kommer tekst på kvitteringen så er printeren ødelagt.

Terminalen din må da byttes.

Ta kontakt med support hos din forhandler av betalingsterminal.

Dersom du ikke vet hvem som er din forhandler kan du ta kontakt med vår support, vi hjelper deg gjerne.

Det kommer bare utskrift på halve kvitteringen.

Åpne papirluken og se om det ligger noe sølt på printerhodet.

Dersom dette er tilfelle, bruk en tørr mikrofiberklut for å vaske det vekk.

Hvis dette ikke hjelper eller du ikke finner noe søl er printeren ødelagt. Terminalen må da byttes ut.

Ta kontakt med support hos din forhandler av betalingsterminal.

Dersom du ikke vet hvem som er din forhandler kan du ta kontakt med vår support, vi hjelper deg gjerne.

Jeg får bare reserveløsninger på betalingsterminalen.

Dette problemet kommer av at betalingsterminalen ikke får kontakt med servere som skal godkjenne betalingen.

Når dette har oppstått så gir betalingsterminalen reserveløsning frem til minnet i terminalen går fullt.

Det er viktig at du får signatur og noterer kontrollnummer fra ID på alle kvitteringene som kommer ut av terminalen. Ta vare på alle disse frem til problemet er løst.

Dersom det er feil på terminalen som gjør en avstemming umulig så kan du levere disse i banken for å få utbetalt pengene.

Når du har tatt en avstemming og beløpet som kommer på denne er riktig trenger du ikke lenger å ta vare på disse.

Det finnes flere måter for en betalingsterminal å kommunisere på. Jeg går igjennom disse i teksten under.

  • Simkort
  • Wi-Fi
  • Ethernet
  • Bluetooth
  • Via kassasystemet med ethernetkabel, rs232 kabel eller USBkabel.

For å kunne løse problemet må du vite hvilken måte din terminal kommuniserer på.

Simkort

Hvis den har et simkort så finner du dette bak et deksel eller under et batteri. Som regel står det på simkortet hvem som er leverandør av dette.

Dersom det ikke står så er det stort sett Telenor eller Telia som er operatør.

Ta kontakt med din teleoperatør og hør om det er problemer med simkortet.

Dersom simkortet fungerer ta kontakt med support hos din forhandler.

Terminalen er enten defekt eller det må gjøres innstillinger i terminalen for å få denne til å fungere.

Dersom du ikke vet hvem som er din forhandler kan du ta kontakt med vår support, vi hjelper deg gjerne.

Wi-Fi

Hvis terminalen din er mobil og ikke har et simkort er den vanligste kommunikasjonsmåten Wi-Fi.

Dersom du har problemer med nettverket vil den ikke klare å kommunisere.

Du må da kontakte din nettverksleverandør.

Hvis andre enheter som er koblet til nettverket fungerer så kan du gjøre følgende for å løse problemet.

Ta strømmen ut av ruteren din og sett denne inn igjen. Vent i 5 minutter og ta en omstart på terminalen.

Hvis dette ikke fungerer. Ta kontakt med din nettverksleverandør.

Hvis man har byttet passord på nettverket uten å legge dette inn i terminalen vil den heller ikke fungere. 

Ta kontakt med support hos din forhandler av betalingsterminal for å få hjelp med dette, dersom du ikke selv klarer å finne dette i menyen på terminalen.

Dersom du ikke vet hvem som er din forhandler kan du ta kontakt med vår support, vi hjelper deg gjerne.

Ethernet

Hvis terminalen din er koblet direkte til en ruter med kabel så har du en ethernettilkobling.

Dersom du har problemer med ditt nettverk vil den ikke den klare å kommunisere.

Du må da kontakte din nettverksleverandør.

Hvis andre enheter som er koblet til nettverket fungerer så kan du gjøre følgende for å løse problemet.

Ta en omstart av ruteren din. Vent i 5 minutter og start terminalen på nytt. 

Hvis dette ikke fungerer, kontroller at alle kabler sitter godt i og at det ikke er skader på nettverkskabelen din.

Dersom dette ikke løser problemet. Ta kontakt med support hos din forhandler av betalingsterminal.

Dersom du ikke vet hvem som er din forhandler kan du ta kontakt med vår support, vi hjelper deg gjerne.

Bluetooth

Hvis terminalen din er mobil og koblet til et kassasystem så kan du se om du finner en base eller antenne med Bluetooth symbol på i nærheten av kassasystemet.

Hvis du har dette, gjør følgende:

Ta en omstart av kassasystem, betalingsterminal og base.

Dersom dette ikke løser ditt problem må du ta kontakt med support hos din kassasystemleverandør.

Dersom du ikke vet hvem som er din leverandør kan du ta kontakt med vår support, vi hjelper deg gjerne.

Via kassasystemet med ethernet-, RS232- eller USB-kabel.

Når det gjelder terminaler som henter nettverk fra kassasystem så er det vanskelig å feilsøke på egenhånd.

Ta en omstart av kassasystem og betalingsterminal.

Dersom dette ikke løser ditt problem kan du ta kontakt med support hos din kassasystemleverandør.

Dersom du ikke vet hvem som er din leverandør kan du ta kontakt med vår support, vi hjelper deg gjerne.

Generelt om betalingsterminaler

 

Menyer:

Det er forskjellige måter å komme inn i menyen på de forskjellige terminalene.

På NETS terminaler drar man et kjøpmanskort eller trykker på menytasten.

På terminaler fra Verifone trykker man meny dersom terminalen ikke er koblet til et kassasystem.

Dersom den er koblet til et kassasystem gjør man følgende for å komme inn i menyen.

Vx 680/690/820. Hold inne grønn tast og 4tall samtidig.

Yomani Xr og Vx520. Trykk først på venstre så på høyre tast på tastene lengst opp på terminalen.

P400, M400C og V400m. Hold inne 4tallet og 6tallet samtidig. Passord for å komme inn i menyen er 1234

 

BAX/TID/SERIENUMMER

 

I all kontakt med terminalleverandører, kortinnløser og VIPPS så ønsker dem å vite disse opplysningene. Bax og tid står øverst på kvitteringen som kommer ut av terminalen.

Ha dette klart før du kontakter en av disse.

Dersom det ikke lenger kommer kvittering ut av terminalen. Finn en avstemming fra terminalen, du finner også opplysninger på dette her.

Serienummer finner du under terminalen.

 

Dersom du ønsker å bytte kontonummer. Ta kontakt med din forhandler av betalingsterminal.

Dersom du ønsker å bytte organisasjonsnummer i terminalen så må du ha et nytt baxnummer.

Ta kontakt med din forhandler av betalingsterminal for å få dette.

Dersom du er misfornøyd med din forhandler av betalingsterminal, ta kontakt med oss. Vi kan hjelpe med ny avtale eller flytte avtale til ny forhandler.

Dersom du er misfornøyd med kostnader hos kortinnløser, ta kontakt med oss. Vi har svært gunstige betingelser på dette.

Alle våre direktekunder kan ta kontakt med oss enten på telefon 55 32 08 10 eller epost [email protected]

For dere som ikke er kunde av oss i dag så tar man kontakt pr epost. [email protected] Vi ønsker å hjelpe alle, men prioriterer våre egne kunder.

 

Lykke til!

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *